Émile Riopel

Caught up in an obsessive desire to amalgamate everything around him. He opens the door to questions with undefined and perpetual answers. Combining his sculptural approach with different media, his work bears the traces of the sculptural gesture that he repeats and practices at each stage of the work. While completing a bachelor’s degree in visual arts at UQAM, a number of experiences, including group and solo exhibitions, have shaped his practice, which is defined by the gestures he makes in the real world. Captivated by the idea of making work and questioning its status, Émile Riopel traces, scratches and investigates the paths open to him.

The artist’s practice revolves mainly around sculpture and the image. Behind it lies a desire to reflect on the world in a different way and to break down our perception of reality by using everyday objects that have been diverted from their primary function. He seeks to question the obvious. In this way, he attempts to create moments of uncertainty from which emanate an enigmatic character. The process is central to his work, with each gesture leaving traces that he accumulates, enabling him to construct a plastic language. His interest in documenting traces is directly linked to the importance he attaches to stories, to the transmission of those stories and therefore to their memory. This memory is activated by a desire to preserve and archive personal and collective memories.

The sculptural medium offers Émile Riopel multiple possibilities: he transgresses and distorts everyday objects in an iterative movement from deconstruction to construction. The printed image allows the integration of family archives and writings. He works by assembling, collaging, joining and grouping objects. Printed images undergo the same process of manipulation by cutting, folding, superimposing and sewing. Interested in narrative and memory, the artist questions the different components of a project by using and repeating elements to create an overall reading. In addition, he favours a form that can be dismantled to maintain the idea of a work that is constantly in progress. In short, Émile combines reflection and instinct to create works that are both playful and memorable.

Émile Riopel

 

Pris dans un désir obsessionnel d’amalgamer ce qui l’entoure. Il ouvre la porte à des questions aux réponses non définies et perpétuelles. Alliant son approche sculpturale aux différents médiums, son travail porte les traces du geste sculptural qu’il répète et pratique à chaque étape de l’œuvre. Tout en complétant un baccalauréat en arts visuels à L’UQAM, plusieurs expériences telles que des expositions de groupes et en solo viennent modeler sa pratique qui se définit par les gestes qu’il pose dans le réel. Captivé par l’idée de faire œuvre et de questionner le statut de celle-ci, Émile Riopel trace, gratte et investigue les chemins qui s’ouvrent à lui.

La pratique de l’artiste s’articule principalement autour de la sculpture et de l’image. Il y a derrière celle-ci un désir de réfléchir le monde différemment et de briser la perception du réel en utilisant des objets du quotidien détournés de leur fonction première. Il cherche à questionner l’évidence. Ainsi, il tente de créer des moments d’incertitude d’où émane un caractère énigmatique. Le processus est central dans son travail, chacun des gestes qu’il pose laisse des traces qu’il accumule se permettant de construire un langage plastique. L’intérêt de documenter les traces est directement lié à l’importance qu’il accorde aux histoires, à la transmission de celles-ci et donc à leur mémoire. C’est dans un désir de conserver et d’archiver des souvenirs personnels et collectifs que s’active cette mémoire.

 Le médium sculptural offre à Émile Riopel de multiples possibilités: Il transgresse, déforme des objets du quotidien dans un mouvement itératif de la déconstruction à la construction. L’image imprimée permet l’intégration d’archives familiales et d’écrits. Il travaille par assemblage, collage, jonction et regroupement d’objets. Les images imprimées traversent le même processus de manipulation par le découpage, le pliage, la superposition et la couture. Interpellé par l’intérêt du récit et de la mémoire, l’artiste interroge les différentes composantes d’un projet en utilisant et en répétant des éléments pour créer une lecture d’ensemble. En ajout, qu’il privilégie une forme démontable pour rester dans l’idée d’un travail constamment en chantier. En somme, Émile associe réflexions et instincts pour réaliser des œuvres au caractère ludique et mémoriel.